بررسی گوشی موبایل سامسونگ مدل (Galaxy A8 Plus (2018 دو سیم‌کارت

بازدید: 977 بازدید

با سلام خدمت کاربرای محترم 

امروز می خوایم در مود گوشی موبایل a8 پلاس صحبت کنیم و اون و مورد نقد و بررسی قرار بدیم که مزایا و معایب این گوشی چطور هستش و اما اینکه بخریم یا نه…☺

 

در سال 2018 شرکت کره ای سامسونگ کار خود را با دو گوشی جدید به نام A8 و A8 پلاس آغاز کرده است.

اولین موردی که با دیدن A8 پلاس‌، توجه‌‌تان را جلب خواهد کرد، طراحی زیبا و یکپارچه‌ی گوشی جدید سامسونگ است. استفاده از شیشه و فلز، همچنین زبان طراحی جدید پرچم‌داران امسال سامسونگ، جذابیت این گوشی را بالا برده است. سامسونگ سعی کرده تا این گوشی‌ میان‌رده را هم به نمایشگری بزرگ مجهز کند تا نشان دهد از زبان طراحی جدیدش تنها برای پرچم‌داران استفاده نمی‌کند. نمایشگری کشیده که چیزی نزدیک به تمام قاب جلویی را پر کرده و لبه‌های گرد نمایشگر که تا جای ممکن با فلز قاب اصلی یکپارچه شده‌اند در هر نگاهی عالی به‌نظر می‌رسند. خبر خوش اینکه از لبه‌های شکننده‌ی نمایشگر خبری نیست و می‌توانید کمی بیشتر روی مقاومت نمایشگر در برابر شکستن حساب باز کنید. قاب اصلی از فلزی تقریبا مات ساخته شده که بازی نور روی نمایشگر را بیشتر از هر زمان دیگری به بیننده نشان می-دهد. بر خلاف S8 پلاس‌، اسپیکر A8 پلاس‌ روی همین قاب اصلی و به لبه‌ی سمت راست انتقال پیدا کرده است. دیگر خبری از کلیدهای زیر نمایشگر خبری نیست و حسگر انگشت به روی قاب پشتی و زیر دوربین انتقال پیدا کرده است. البته که فناوری تشخیص چهره درصد استفاده از این حسگر را حداقل در طول روز کاهش می‌دهد.

طراحی یکپارچه به سامسونگ امکان داده تا A8 پلاس‌ را با گواهینامه‌ی IP68 به بازار عرضه کند. این گوشی در مقابل آب تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه مقاوم است، پس اصلا نگران روزهای بارانی نباشید. علاوه بر همه‌ی این‌ها سامسونگ به کاربران این گوشی امکان داده است تا بتوانند هم‌زمان از دو سیم‌کارت در کنار کارت حافظه‌ی جانبی استفاده کنند.

قاب پشتی هم با شیشه‌ای براق و جذاب پوشانده شده که هیچ پسندی‌وبلندی حتی در بخشی که دوربین اصلی روی آن قرار دارد؛ دیده نمی‌شود. اما مورد آزاردهنده‌ اینکه هنگامی که می‌خواهید گوشی را از روی سطح صافی بردارد، لبه‌های گوشی آن‌قدر صاف و صیقلی است شما را دچار مشکل خواهند کرد و A8 پلاس‌ از دست‌تان سر می‌خورد.

در کنار همه این خوبی‌ها، شاید وزن بالای گوشی کمی برای کسانی که زیاد مکالمه و بازی می‌کنند یا کسانی که عادت دارند گوشی را در دست‌شان حمل کنند، آزادهنده باشد.

مشخصات کوتاه:

  • سیستم عامل : اندروید ۷.۱.۱ نوقا
  • ابعاد صفحه : ۶.۰ اینچ – نسبت اندازه صفحه‌نمایش به بدنه %۷۵.۵
  • حافظه داخلی : ۳۲/۶۴ گیگابایت
  • باتری : لیتیوم یونی ۳،۵۰۰ میلی‌آمپر
  • سیم کارت : نک/دو سیم کارت نانو
  • دوربین : 16 مگاپیکسل
  • ابعاد گوشی : 8.3 × 75.7 × 159.9 میلی‌متر
  • وزن : 191 گرم
  • شبکه ارتباطی: 4G

سخت افزار:

پردازنده ساخت سامسونگ است. اگزینوس 7885 پردازنده جدیدی از سامسونگ است که به‌تازگی در سال 2018 در گوشی‌های میان رده‌اش به کار می‌برد. این پردازنده 8 هسته دارد که 4 هسته آن فرکانس 2.2 و 4 هسته دیگرش فرکانس 1.6 گیگاهرتزی دارند. کنار پردازنده حافظه رم 4 گیگابایتی قرار گرفته که در زمان باز بودن تعداد زیادی برنامه روی گوشی که اغلب بازی هم هستند حدود 1 گیگابایت از آن آزاد است. حافظه داخلی دستگاه 32 گیگابایتی است که در همان ابتدای کار حدود 24 گیگابایت فقط در اختیار کاربر است.

به لطف پردازنده جدید سامسونگ Galaxy A8+ از بلوتوث نسخه 5 و شبکه LTE Cat 11 پشتیبانی می‌کند. با کمک این نسخه پرسرعت بلوتوث می‌توانید انتقال داده‌ها را از دستگاه‌های دیگر که از همین نسخه پشتیبانی می‌کنند با سرعت بیشتری انتقال دهید و با کمک پشتیبانی از LTE Cat 11 امکان استفاده از شبکه پرسرعت 4.5G را دارید که اکنون بیشتر اپراتورها در ایران از این شبکه در بیشتر مناطق پشتیبانی می‌کنند.

انتظار کمی از این پردازنده و گوشی نداریم. در مدت‌زمانی که گوشی دست ما بود بدون هیچ مشکلی با آن کار کردیم و هنگ کردن یا لگ زدن مشاهده نکردیم. بازی‌ها و برنامه‌ها با سرعت زیادی روی گوشی اجرا می‌شوند و مشکلی برای اجرای بازی‌های سنگین در بیشتر مواقع وجود نداشت. این نکته را نباید از یاد ببرید که استفاده ما از گوشی بسیار سنگین بود و تقریبا تمام حافظه دستگاه پر از بازی‌ها و برنامه شده بود و در بیشتر مدت زمان تست گوشی میزان بسیار کمی از حافظه داخلی آزاد بود.

اسپیکر بخش قابل توجهی در این گوشی نیست و سامسونگ هم اهمیت زیادی به آن نداده است. اسپیکر در جای بسیار نامناسبی قرار دارد که بیشتر مواقع کف دست یا انگشتان روی آن را می‌پوشانند. نه تنها صدای اسپیکر خیلی بلند نیست بلکه در بلندترین حالت صدا بسیار تیز و غیر قابل تحمل می‌شود.

نکته بسیار مثبت در مورد سخت‌افزار این گوشی حضور درگاهی جداگانه برای کارت حافظه خارجی و سیم‌کارت دوم است. این دو درگاه در بالای گوشی قرار دارند و نیاز نیست تا نگران استفاده یکی از آن‌ها باشید. کاور این درگاه‌ها از فلز است اما بدنه اسلات از پلاستیک ساخته شده. توصیه می‌کنیم موقع خارج کردن و جا زدن درگاه‌ها مراقب باشید نشکنند. هر دو درگاه سیم‌کارت از سیم‌کارت‌های نانو پشتیبانی می‌کنند.

امنیت:

سه روش برای باز کردن قفل گوشی وجود دارد. اولین روش همان روش قدیمی پسورد است که در این گوشی هم امکان استفاده از عدد و هم امکان استفاده از پترن وجود دارد. روش دوم سنسور اثرانگشت است. سامسونگ بالاخره سنسور اثرانگشت را در جای مناسبی در قاب پشتی جای داد. این سنسور هم سرعت و هم دقت بسیار زیادی دارد و احتمال اینکه به جای آن دوربین دستگاه را لمس کنید بسیار کمتر از گذشته شده است.

روش سوم که بسیار راحت‌تر است تشخیص چهره نام دارد. گلکسی ای 8 پلاس به‌راحتی با استفاده از تشخیص چهره شما می‌تواند قفل صفحه را باز کند. سرعت این روش بسیار بالاست و زمان کمی را برای باز کردن قفل صفحه به این روش نیاز دارید.

نرم افزار و رابط کاربری:

از مدتی پیش رابط کاربری سامسونگ به Samsung Experience تغییر نام داد. این تغییر نام با تغییرات گسترده ظاهری نیز همراه بود که همگی در جهت ساده تر کردن المان های بصری و مدرن تر کردن چهره گوشی انجام شده اند. گلکسی A8 پلاس 2018 از نسخه 8.5 رابط کاربری Samsung Experience استفاده می کند که مشابه آن را در گلکسی اس 8 و گلکسی نوت 8 دیده ایم. با وجود تغییرات بسیار زیاد سامسونگ روی نسخه خام اندروید، رابط کاربری این شرکت بسیار سبک است و شاید در سلیقه بعضی از کاربران از نظر بصری از اندروید خام هم زیباتر باشد. سبک طراحی آیکون ها و نمادهای آنها، شیوه طراحی محل قرار گیری اپلیکیشن های نصب شده (app drawer)، بخش تنظیمات و بخش نوتیفیکشن ها همگی از این تغییرات در جهت مثبت بهره برده اند. استفاده به جا از رنگ ها در طراحی آیکون ها و ظاهر مدرن Experience 8.5 آن را به بهترین رابط کاربری ساخته شده توسط سامسونگ از ابتدا تا کنون تبدیل می کند.

اولین نکته ای که متوجه آن خواهید شد قابلیت Always On Display یا نمایشگر همیشه روشن است. در این حالت ساعت، تاریخ و بعضی از نوتیفیکیشن ها در هنگام خاموش بودن صفحه روی آن نمایش داده می شوند. در یک بار مصرف صفر تا صدی باتری، تقریبا 12 درصد از مصرف به این قابلیت اختصاص دارد که البته می توانید آن را کاملا خاموش کنید و یا ساعت های مشخصی را برای فعال بودن در نظر بگیرید. برای مثال می توانید تنظیمات را به گونه ای انتخاب کنید که بین ساعت های 12 شب تا 7 صبح قابلیت نمایشگر همیشه روشن غیر فعال شود.

دیگر ویژگی خاص در رابط کاربری سامسونگ، امکان ارسال پیام کمک است. در صورت فعال کردن این قابلیت می توانید یک شماره تلفن و یک پیام مشخص تعیین کنید و سپس در هنگام بروز خطر با 3 بار فشار دادن کلید پاور، پیام شما، به همراه یک عکس از دوربین و موقعیت مکانی شما به آدرس مورد نظر فرستاده می شود.

 

دوربین:

گلکسی A8 پلاس 2018 دارای سه دوربین است. بر خلاف بسیاری از رقبا، دوربین سلفی این دستگاه دارای پیکربندی دوتایی و دوربین اصلی یگانه است. دوربین اصلی کمی از دوربینی که در گلکسی اس 8 به کار گرفته شده بود مشخصات پایین تری دارد اما باز هم می تواند جزو بهترین دوربین های موجود در بازار باشد. دقت سنسور دوربین اصلی 16 مگاپیکسل است و از تکنولوژی فوکس خودکار تشخیص فازی در آن استفاده شده. کیفیت تصاویر گرفته شده با این دوربین در شرایط نوری مناسب بسیار عالی و در شرایط نوری ضعیف فراتر از انتظار است. رنگ ها در تصاویر گرفته شده کاملا زنده هستند و جزئیات به میزان زیادی حفظ می شوند. در واقع دوربین A8 را به هیچ وجه نمی توان میان رده دانست. دوربین های دوتایی سلفی نیز دارای دقت 16 و 8 مگاپیکسل هستند و قابلیت عکاسی Live Focus نیز توسط آنها وجود دارد.

دوربین اصلی گوشی تکی است. این دوربین سنسور 16 مگاپیکسلی دارد که انداز دهانه دیافراگمش f/1.7 است و علاوه بر مجهز بودن به HDR می‌تواند با کیفیت فول اچ‌دی فیلم‌برداری کند. برخلاف دوربین اصلی دوربین سلفی گوشی تکی نیست و سامسونگ از دو دوربین برای عکاسی سلفی بهره برده است. یکی از دوربین‌های سلفی سنسور 16 و دیگری سنسور 8 مگاپیکسلی دارد. تجهیز دوربین سلفی به دو دوربین کمک کرده تا امکان عکاسی پرتره به دوربین سلفی اضافه شود همچنین برای این دوربین فلش LED در نظر گرفته شده است و همین باعث می‌شود تا خیال‌تان از هر لحاظ و در هر شرایطی نوری از این دوربین راحت باشد.

استیکرهای زنده در هنگام عکاسی نیز قابلیت دیگر دوربین این گوشی است که کاربران علاقمند به برنامه هایی مانند اینستاگرام و اسنپ چت را خوشحال خواهد کرد.

قابلیت تشخیص چهره در شرایط نوری مناسب به خوبی و با سرعت بالایی عمل می کند و در طرف مقابل در شرایط نوری ضعیف و محیط های تاریک به هیچ عنوان قابل استفاده نیست. اما در هر صورت به هیچ عنوان قابل مقایسه با آنچه برای مثال اپل در آیفون X ارائه می کند نیست

با وجود به کارگیری از بیکسبی، بسیاری از قابلیت های هوشمند آن چه در دوربین و چه در رابط کاربری غیر فعال است (ممکن است این مورد تنها درباره نسخه ای که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت وجود داشته باشد)

A8 پلاس‌ می‌تواند با کمک دو دوربین جلویی، تصاویری ثبت کند که هر زمانی که دوست داشتید فوکوس آن را تغییر دهید. تصاویر سلفی که پشت‌صحنه آن‌ها مات است و به تصاویر پرتره سلف معروف شده‌اند و همچنین استفاده از استیکرهای مختلف برای صورت‌تان که گاهی اوقات جذابیت زیادی به همراه دارد از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزاری دوربین‌های سلفی A8 پلاس‌ هستند.

کیفیت عمومی تصاویر سلفی عالی به نظر می‌رسد و A8 پلاس‌ می‌تواند در هر شرایطی تصاویر خوبی ثبت کند. این مورد با استفاده سامسونگ از از افکت‌های نرم‌افزاری و قابلیت‌های سخت-افزاری A8 پلاس‌ کاملا قابل مشاهده است.

باتری:

باتری به کار رفته در این گوشی غیر قابل تعویض، از نوع یون لیتیوم و دارای ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعت است. با در نظر گرفتن ابعاد و کیفیت نمایشگر و همچنین سخت افزار به کار رفته، این گوشی می تواند با یک بار شارژ و کاربری عادی نزدیک به دو روز همراه شما باشد. ضمن اینکه سامسونگ 2 حالت مختلف ذخیره باتری را نیز در نظر گرفته است. حالت اول روشنایی صفحه را به میزان 10 درصد کاهش داده، استفاده اپلیکیشن ها از اینترنت در پس زمینه را متوقف کرده، قابلیت نمایشگر همیشه روشن را غیر فعال کرده و سرعت پردازش را نیز محدود می کند. در حالت دوم از یک تم تاریک استفاده می شود، استفاده از برنامه ها محدود شده، سنسورهای بیومتریک غیر فعال می شوند و با انبوهی از تغییرات می توانید تنها با 8 درصد شارژ باقیمانده، بیشتر از 15 ساعت از گوشی استفاده کنید.

 

نکته:

– گلکسی A8 پلاس 2018 در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است و از گواهینامه IP67 پشتیبانی می کند

 

نتیجه:

استفاده از طراحی جدید که A8 پلاس‌ را تا جای ممکن شبیه به پرچم‌داران امسال سامسونگ کرده، نمایشگری که تمام قاب جلویی گوشی را پر کرده، استفاده از فناوری تشخیص چهره و سخت-افزاری مطلوب در کنار ظرفیت باتری مناسب، A8 پلاس‌ را تبدیل به یک میان‌رده خوش فروش خواهند کرد. در مقابل تنها نقاط ضعف آن را می‌توان در دوربین قاب پشتی و اندروید کمی قدیمی آن دانست. البته این ضعف‌ها ظرف مدتی در برابر طراحی زیبا و خوش‌دست بودن گوشی رنگ می‌بازند.

ارزش خرید:

مشخص کردن ارزش خرید برای گلکسی A8 پلاس 2018 کاری بسیار سخت است. شما با خرید این گوشی سخت افزاری بیشتر از نیاز، دوربین اصلی بسیار خوب و دوربین های سلفی فوق العاده با کیفیت، طول عمر باتری زیاد و دستگاهی با طراحی چشم نواز و خیره کننده به دست خواهید آورد. قیمت فعلی گوشی در تاریخ 1397/07/25 در تهران 5.430.000 تومان می باشد  و این  قیمتی  از گوشی های پرچم دار است. در نتیجه انتخاب A8 پلاس کمی چالش برانگیز خواهد بود. با این حال بدون در نظر گرفتن قیمت، این دستگاه گزینه ای بسیار عالی برای کاربرانی است که به سخت افزار بسیار خوب، دوربین های باکیفیت، طول عمر بالای باتری و مهم تر از همه، خیره کننده بودن ظاهر گوشی خود اهمیت می دهند.

 

 

مطالعه بیشتر